Medietic

Jak radzić sobie z podjadaniem?

Jak radzić sobie z podjadaniem?

Żyjemy w ciągłym pośpiechu, stale pod presją czasu, konkurencji warunkach pernamentnego stresu. Codzienność zmusza nas żebyśmy byli kreatywni, produktywni i efektywni. Szybkie tempo życia nie pomaga w zachowaniu zdrowych nawyków żywieniowych a częstym sposobem na rozładowanie stresu staje się podjadanie.

 

Jak radzić sobie z podjadaniem

 

Z czego wynika podjadanie?

Przyczyn podjadania może być kilka tak jak typów podjadaczy. Jak dowiedzieć się czy ten problem dotyczy również Ciebie?

 

Jakim jesteś podjadaczem?

NAPYCHACZ - jesteś osobą, która je szybko, szkoda Ci czasu najadasz się na zapas co zazwyczaj kończy się bólem brzucha i problemami gastrycznymi.

PODJADACZ - sięgasz po jedzenie z nawyku a nie z głodu, żeby czymś zająć ręce np. podczas oglądania telewizji, zdarza Ci się to również w sytuacjach stresowych. Często nie potrafisz obojętnie przejść obok miseczki z chipsami lub słodyczami.

SMAKOSZ IMPREZOWY - bez dobrego jedzenia spotkani towarzyskie zaliczasz do nieudanych, podczas imprez nie odmawiasz sobie jedzenia i nie kontrolujesz jego ilości.

ŁASUCH RESTAURACYJNY - często korzystasz z restauracji bądź innych bufetów, zamawiając posiłki nie odmawiasz sobie niczego. Jesz to na co masz ochotę i nie zastanawiasz się nad wartościami odżywczymi spożytego pożywienia.

ŁAKOMCZUCH SAMOCHODOWY - nie przywiązujesz dużej wagi do warunków w jakich spożywasz posiłki, często jesz w samochodzie lub pracując przy komputerze. Wybierasz proste posiłki, brakuje Ci motywacji i wyobraźni aby je urozmaicić.

 

Co możesz zrobić aby ograniczyć podjadanie?

  • podjadanie spowodowane jest często spadkami cukru we krwi wynikającymi z złego rozkładu pożywienia w ciągu dnia, zadbaj więc o regularne spożywanie posiłków co 3-4 godziny,
  • jedz przy stole i nie oglądaj przy tym telewizji - to pozwoli Ci bardziej kontrolować ilość zjadanego pożywienia,
  • jeśli ciężko Ci zrezygnować z chipsów i słodyczy, to na początek zastąp je zdrowymi przekąskami np. owocami,
  • jedz na mniejszych talerzach - wtedy nałożysz i zjesz mniejsze porcje,
  • połowę zawartości Twojego talerza zapełnij warzywami,
  • prowadź dziennik kontrolny - pomoże Ci wyłapać popełniane błędy żywieniowe,
  • urozmaicaj posiłki by pozbyć się monotonii w jadłospisie - przez nią często podjadamy,
  • w sytuacjach stresowych zamiast sięgać po jedzenie wyjdź na spacer, zrób sobie relaksującą kąpiel, lub zajmij się jakimś sportem to jeden z najlepszych sposobów na rozładowanie emocji.